Wat betekent de komst van Amazon voor jouw als webshop? In heel Nederland kopen consumenten niet alleen steeds meer via Marketplaces, hier start vaak ook de zoektocht. Marketplaces zijn vaak de eerste kanalen die consumenten bekijken. Consumenten kiezen voor Marketplaces omdat zij er van overtuigd zijn direct te vinden waar ze naar op zoek zijn. De grote Marketplaces zoals Ebay, Bol.com, Booking.com en Amazon hebben bij elkaar miljoenen bezoekers en 56% van de bezoekers begint met online shoppen bij een Marketplaces. Eén ding wat zeker is: het marktaandeel van Amazon zal in Nederland de komende tijd gaan groeien. Amazon zal een grote invloed hebben op onder andere de prijzen, het assortiment en de voorwaarde van online shoppen in Nederland. Er bestaan drie verschillende Marketplaces: • Horizontale Marketplaces Amazon adverteren werkt op een soort gelijke manier als adverteren op bol.com of marktplaats adverteren. Een consument is opzoek naar een bepaald product en voert een zoekterm in. Hierna toont Amazon de meest relevante producten. Er zijn 3 verschillende manieren waarop je kunt adverteren op Amazon. Deze drie leg ik je hieronder uit. Dit is de meest gebruikte manier van adverteren via Amazon en dit is te vergelijken met adverteren op marktplaats. Dit werkt als volgt: Amazon biedt bedrijven de mogelijkheid om gesponsorde producten te plaatsen. Klanten maken dan gebruik van de zoekfunctie in Amazon en hier komen relevante advertenties boven of onder de resultaten. De advertenties worden allen geactiveerd bij relevante zoekopdrachten. Vergeet dus niet om belangrijke zoektermen te verwerken in de titel van je advertentie. Wanneer de bezoeker van Amazon op je gesponsorde producten klikt, worden ze doorgestuurd naar de webshop. Op deze manier kun je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten. Wanneer je internationale consumenten wilt aanspreken is adverteren via Amazon een goede optie. Bij deze manier van adverteren verschijnt er een grote banner boven de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je drie verschillende producten kan tonen. De kans is dus groot dat de bezoeker geïnteresseerd is in 1 van de 3 producten. Het nadeel hiervan is dat je hele specifieke zoektermen moet selecteren. Ook betaal je per klik. Op het moment dat veel mensen op de advertentie klikken en maar weinig mensen een aankoop doen op je website, lopen de kosten nog steeds hoog op. Wel is het belangrijk dat je weet waar de potentiele klanten naar opzoek zijn. In tegenstelling tot de hierboven genoemde manieren, wordt er bij display de product advertentie getoond op de productpagina’s van vergelijkbare producten. Wanneer bezoekers op je advertentie klikken worden ze doorgestuurd naar de website. Je betaalt per klik. Adverteren via Amazon heeft veel voordelen en kan een waardevolle toevoeging zijn voor je bedrijf. Omdat Amazon de grootste webshop is ter wereld kun je ook veel internationaal publiek bereiken. Nog een voordeel is dat de prijzen erg laag liggen en je kan beginnen met een laag budget op Amazon adverteren.Adverteren op Amazon
Adverteren en de voordelen van Amazon lees je in deze blog.Wat zijn Marketplaces?
Bieden een breed assortiment aan producten en diensten die met elkaar te maken hebben. Een voorbeeld hiervan is Tripadviseur.
• Verticale Marketplaces
Bieden geen breed assortiment aan. Zij richten zich meer op de specifieke producten en diensten. Een voorbeeld hiervan is onefit.
• All-in one Marketplaces
Dit is een combinatie van beide. Denk bijvoorbeeld aan Amazon.Hoe kun je adverteren op Amazon?
• Gesponsorde productvermelding
• Headline
• Display advertenties