Een conversie is de actie waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal producten die er op jouw website zijn verkocht. Wanneer bezoekers overgaan tot een handeling op je website is dat een conversie. Een conversie wordt eigenlijk altijd in een percentage uitgedrukt (ratio). Als je bijvoorbeeld 100 nieuwsbrieven verstuurt en daardoor heb je vijf nieuwe aanmeldingen voor je evenement, dan is de conversieratio 5%. • Inschrijven op een nieuwsbrief Je kan onderscheid maken in hard en zacht. Een zachte conversie is een vorm van conversie die indirect leidt tot een verhoging van de omzet. Een voorbeeld hiervan is het inschrijven voor die nieuwsbrief. Deze indirecte conversie kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat de potentiele klant naar aanleiding van de nieuwsbrief overgaat tot een aankoop. Daar en tegen zorgt de harde conversie direct voor omzet. Bij een online bestelling is er meteen sprake van een klant die geld in het laatje brengt. De conversie ratio is de verhouding tussen het aantal bezoeken op je website en het aantal behaalde doelen. Een webshop heeft afgelopen maand 500 bezoekers gehad. Daarvan hebben 130 bezoekers ook daadwerkelijk iets gekocht op de website. Dit is harde conversie. Het conversie ratio is dan 130 / 500 x 100% = 26%. Dat betekend 26% van het aantal bezoekers aan de webshop een aankoop heeft gedaan. Je kan conversies op verschillende manieren meten. De meest bekende manier is om gebruik te maken van de tool Google Analytics. Je kan uit Google Analytics zien waar de bezoeker van de conversie vandaan komt. Je kan ook zien hoeveel conversies je hebt gekregen vanuit je social media of Google Ads campanges en hoeveel je dit gekost heeft. Hoe beter je conversie is hoe beter de resultaten zijn van je website. Veel eigenaren van webshops en websites focussen zich daarom ook op de conversie optimalisatie. Bij conversie optimalisatie draait het om alle activiteiten die ondernomen kunnen worden om je bezoekers van je website de gewenste actie te laten uitvoeren. Het is eigenlijk een continu verloop van meten en bijstellen. Het is ook belangrijk om het gedrag van de bezoekers te onderzoeken naast de gegevens van Google Analytics. Je kan dan bijvoorbeeld heatmaps gaan maken. Hier kan je zien op welke knoppen en interne links je bezoekers klikken. Je kan dan zien of je call to action (CTA) op de juiste plek staan. Hieronder een aantal tips:Wat zijn conversies?
Voorbeelden conversie:
• Een bepaalde tijd op een website blijven
• Een bepaald aantal pagina’s op een website kijken
• Een product of dienst kopen
• Contact opnemenTwee soorten conversies
Conversie ratio
Voorbeeld:
Hoe meet je de conversie?
Conversie optimalisatie.
Je kan conversies op verschillende manieren optimaliseren.
• Door het toevoegen van reviews, creeer je vertrouwen bij bezoekers van je website. Hierdoor zijn zij eerder geneigd iets te gaan kopen.
• Je kunt verschillende versies van een pagina tegen elkaar testen. Dit doe je door kleine veranderingen in
te brengen. Je komt er hierdoor achter welke versie het beste conversie oplevert.
• Voeg keurmerken toe als leverancier. Ook dit zorgt voor vertrouwen.
• Benadruk wat jouw bedrijf uniek maakt. En uiteraard welke voordelen je bedrijf biedt.
• Zorg voor een veilige website.