Een responsieve zoekadvertentie is een advertentie indeling voor zoekadvertenties. Of in het Engels Responsive Search Ads. In deze blog lees je meer over wat responsieve zoekadvertenties zijn, wat het voordeel er van is en wanneer je deze kan inzetten Responsieve zoekadvertenties zijn advertenties die door Google automatisch zijn samengesteld. Bij responsieve zoekadvertenties worden diverse koppen en beschrijvingen (tekst assets) op basis van machine learning gecombineerd om één advertentie te vormen. Hierdoor kan je snel tekstadvertenties maken die google kan gebruiken om de optimale advertentie te tonen aan de gebruiker. Bij een responsieve zoekadvertentie voer je meerdere koppen en beschrijvingen in. Deze koppen en beschrijvingen kunnen allen gecombineerd worden en in verschillende volgorden getoond worden. • Minimaal 3 en maximaal 15 koppen. Van elk maximaal 30 karakters. Daarnaast kan je de koppen en beschrijvingen ‘pinnen’ op vaste posities. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde kop als eerste zien? Dan kun je deze kop pinnen op positie 1. Je kan ook meerdere koppen en beschrijvingen pinnen op dezelfde positie. De verschillende onderdelen van een responsieve zoekadvertentie kunnen worden geanalyseerd. In Google Ads kun je zien hoe vaak een asset is vertoond en welke combinaties het vaakst samen zijn vertoond. • Het is snel: Doordat je het combineren aan Google overlaat en je zelf dus alleen de teksten moet geven, kun je in feite heel snel veel verschillende teksten testen. Wanneer je aan de slag gaat met responsieve zoekadvertenties heb ik hier nog vier zaken waar je rekening mee moet houden. • Het is belangrijk dat alle teksten voldoende van elkaar verschillen en dat je dus verschillende type teksten toevoegt. De teksten kunnen dan goed met elkaar gecombineerd worden.Wat zijn Responsieve zoekadvertenties?
Hoe werkt een Responsieve Zoekadvertentie?
Responsieve zoekadvertenties bestaan uit de volgende onderdelen:
• Minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingsregels. Van elk maximaal 90 karakters.
• LandingspaginaVier voordelen van responsieve search Ads:
• De advertenties zijn flexibel: De advertenties kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan het apparaat van de gebruiker. Op bijvoorbeeld een groter apparaat worden meer teksten weergegeven om zo de gebruiker de optimale boodschap over te brengen.
• Je houdt zelf de controle: Je houdt als adverteerder zelf de controle over wat er in de teksten komt te staan. Omdat je de koppen en beschrijvingen kunt pinnen. Hierdoor worden deze altijd op een vaste positie getoond.
• Verbeterde resultaten: Volgens Google is er een verbetering in de doorklik te zien van 5 tot 15%.Tips en Tricks
• Google raad alleen aan om teksten te pinnen als dat echt nodig is. Dit kan wanneer je als bedrijf te maken hebt met wettelijke vereisten.
• Gebruik korte koppen. Google combineert de teksten. Dat gaat makkelijker als ze niet te lang zijn.
• Zorg dat de koppen relevant zijn voor de zoektermen binnen de advertentiegroep