Google Analytics is gratis software van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen, te meten en inzichtelijk te maken. Het doel van dit product is om u een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergave.
Hiermee kunt u dus perfect zien wat bijvoorbeeld de herkomst is van uw bezoekers, hoe lang men op een bepaalde pagina blijft, op welke pagina men uw website verlaat, waar men op geklikt heeft en, het belangrijkste, welke bezoekers u het meeste opleveren.
Het is mogelijk om doelen in te stellen. Hierin geeft u aan wat voor u een geslaagde actie is. Hier uit kan Google Analytics conversies meten. Een conversie is bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief, het bezoeken van een bepaalde webpagina of het kopen van een bepaald product op uw website. Hierdoor kunt u precies zien vanuit welke bron bezoekers komen en wat deze bezoekers u opleveren. Voor een webshop is het inrichten van e-commerce binnen Google Analytics een must.
Het is ook mogelijk om uw Google Analytics account te koppelen aan uw Google Adwords account. Hierdoor is het mogelijk voor Google Analytics om een onderscheid te maken tussen de bezoekers vanuit de organische resultaten en de bezoekers vanuit uw advertenties. Op deze manier kunt u goed inzichtelijk maken welke bezoekers voor u het meeste rendement opleveren.
Hierboven was al in het kort te lezen wat er mogelijk is met Google Analytics. Met Google Analytics is het mogelijk om ontzettend veel waardevolle informatie te achterhalen. Google Analytics kan bijna alles meten en daar maakt niet iedereen optimaal gebruik van. Hier vindt u nog eens in het kort wat u kunt meten met Analytics:
Doelgroep
Met Analytics is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers uit bepaalde landen afkomstig zijn. Per land kunt u nog dieper inzoomen en het aantal bezoekers per provincie of stad zien.
Naast het zien van de locatie, kunt u ook zien hoeveel bezoekers er met een smartphone, tablet of een desktop computer op uw website terecht zijn gekomen. Door deze informatie kunt u hier op inspelen.
Acquisitie
Dan is er nog een functie om te zien waar de bezoekers vandaan komen, niet op geografische locatie, maar hoe ze op uw website terecht zijn gekomen. Komen de bezoekers uit Google AdWords of het organische gedeelte van Google. Dit zijn niet de enige 2 kanalen, andere kanalen zijn bijvoorbeeld social media of e-mail.
Gedrag
Met de functie gedrag kunt u zien hoe bezoekers uw website gebruiken. Zo kunt u zoekopdrachten op uw website bijhouden, zien welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s de meeste bezoekers uw website weer verlaten.
Wanneer u ziet dat veel bezoekers uw homepage verlaten zonder door te klikken, kunt u de homepage een nieuwe indeling geven.
Conversies
Het meten van conversies wordt vaak niet door iedereen gebruikt, maar het is één van de belangrijkste onderdelen van Google Analytics. Door conversies te meten komt u er achter of pagina’s op uw website doen wat ze moeten doen.
Wilt u gebruik maken van de meest uitgebreidste tool voor het tracken van uw website bezoekers? Neem contact op met één van onze specialisten en bekijk samen hoe u meer uit Analytics kan halen.