Google staat bekend als een PPC netwerk, adverteerders betalen Google voor het tonen van advertenties aan relevante bezoekers die geïnteresseerd zijn in hun product of service. Dit wordt gedaan door het unieke filter systeem van Google die bezoekers advertenties toont gebaseerd op de zoekwoorden die ze gebruiken.
De positie van een advertentie wordt bepaald door het biedt systeem van Google. Minder populaire zoekwoorden hebben vaak minder advertenties, wat dus ook minder competitie betekend. Hierdoor zal de prijs lager liggen dan bij een veel gebruikt zoekwoord. Ook kunnen zoekwoorden met veel biedingen meerdere pagina’s gebruiken om advertenties te tonen.
De zoekmachine van Google verwerkt meer dan 5 miljard zoekopdrachten per dag. Veel van deze zoekopdrachten gaan over problemen waar uw bedrijf een oplossing voor kan bieden. 4
Het grootte verschil tussen Google en andere advertentie vormen zoals het adverteren op sociale media is hun intentie.
Op sociale media, bijvoorbeeld, mensen willen geen advertenties zien. Ze zijn niet opzoek naar oplossing voor problemen in hun dagelijkse leven. Als u adverteert naar iemand die dat niet wilt is er een grootte kans dat de advertentie wordt genegeerd.
Het zoek netwerk van Google zorgt dat u wel adverteert naar mensen die een oplossing nodig hebben. U adverteert naar iemand die iets specifieks zoekt.
Het is lastig om iets te optimaliseren als er geen resultaten te zien zijn. Gelukkig maakt Google Ads alles eenvoudig en makkelijk te begrijpen. Veel informatie zoals kliks, impressies, zoekwoorden en het budget is in Google Ads te zien. Voor nog gedetailleerdere informatie kunt u Google Analytics integreren. Hierdoor kunt u precies zien hoe bezoekers zich gedragen, van de linkjes waar bezoekers op klikken tot hoelang ze op uw site aanwezig zijn geweest.
Zodra mensen Google Ads horen denken ze snel naar het trekken van bezoekers door middel van PPC advertenties. Maar, Google advertenties zijn veelzijdiger dan de meeste mensen denken. Ze kunnen perfect gebruikt worden om de naamsbekendheid te vergroten.
Door middel van het Google zoeknetwerk, zelfs als potentiële klanten niet klikken, zullen ze wel uw naam, slogan en wat u te bieden heeft zien. Ook kunt u het Google display netwerk gebruiken om dit op een visuele manier te doen.