Google AdWords is een pay-per-click (PPC) advertentie platform. Google AdWords biedt verschillende manieren om mensen te bereiken. Bijvoorbeeld: Google zoek netwerk, Google display netwerk en Google shopping.
Het Google zoeknetwerk geeft u de mogelijkheid om gebruikers te bereiken die actief aan het zoeken zijn naar de zoekwoorden die vooraf zijn geselecteerd voor uw campagne. Deze tekst advertenties zijn perfect om de aandacht van consumenten te krijgen die in de zoek of aankoop fase zijn.
Display advertenties werken anders, ze worden geplaatst op websites waar Google verwacht uw doelgroep te vinden. Sinds deze mensen niet actief opzoek zijn naar uw service of product is de kans kleiner dat ze op de advertentie klikken. Display advertenties kunnen wel zorgen voor een betere naamsbekendheid zodat iemand later toch terug komt naar uw website.
Google Shopping laat consumenten gemakkelijk producten vinden en vergelijken. Deze advertenties kunnen meteen boven aan terecht komen of de shopping kolom. Regulier onderhoud is belangrijk voor een goedlopende Shopping campagne.
Één van de grootste voordelen is dat Google Adwords sneller werkt dan SEO. Allebei zijn zoek machine optimalisatie technieken. Maar, een goed geoptimaliseerde Google AdWords campagne kan veel sneller zorgen voor de bovenste plek in de zoekresultaten.
Het is heel makkelijk om resultaten te meten in Google AdWords, zo kunt u zien hoeveel leads er zijn gegenereerd, hoeveel bezoekers er op uw website zijn geweest en welke zoekwoorden het beste resultaat opleveren.
Een groot nadeel is dat als de advertenties niet goed worden bijgehouden de kosten snel kunnen oplopen of dat er weinig leads worden gegenereerd voor veel geld. Daarom is het handig om specifieke zoekwoorden te kiezen omdat deze minder concurrentie hebben betaalt u minder per klik.
Voor advertenties wordt alleen betaald zodra iemand erop klikt. Hoeveel er moet worden betaald per klik hangt af van hoeveel concurrentie er op een bepaald zoekwoord is en hoe relevant uw website is voor de zoekopdracht. Maar ook uw eigen branche is bepalend voor de klikprijs. Sommige branches zijn duurder dan andere.
Om te zorgen dat u niet teveel geld uitgeeft is het mogelijk om een dag budget in te stellen. Zodra dit limiet is bereikt zullen er voor die dag geen advertenties meer getoond worden.