De opkomst van online marketing heeft er voor gezorgd dat professionele marketing toegankelijker is dan ooit. Het geeft namelijk veel mogelijkheden voor kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers. Online marketing is een selectie van de juiste online activiteiten die bijdragen aan het realiseren van uw strategische doelstellingen. Online marketing is een groot begrip, er bestaan een hoop verschillende soorten activiteiten.
Eén van die activiteiten is zoekmachine optimalisatie oftewel SEO (Search Engine Optimization). Zoekmachine optimalisatie is een verzamelwoord van content optimalisatie, het optimaliseren van de website techniek en linkbuilding. De autoriteit van uw website stijgt hierdoor op het web. Het gevolg hiervan is dat het Google algoritme uw website een hogere kwaliteitsscore toekent. De posities van uw website stijgen met als gevolg dat er meer relevante bezoekers op uw website komen.
Voordelen SEO
– Hogere positie in Google waardoor meer bezoekers op uw website komen
– Effectief op langer termijn
– Meer kwalitatieve bezoekers
Nadelen SEO
– Niet direct zichtbaar, het effect van SEO wordt zichtbaar op langer termijn
– Er is SEO kennis nodig aangezien de factoren waarop uw website scoort constant veranderen.
Een andere activiteit is zoekmachine adverteren oftewel SEA (Search Engine Advertising). Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee u makkelijk en online kunt adverteren. Met Google AdWords kunt u doelgericht adverteren en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft. De meeste moderne bedrijven zijn al aan de slag met online Google AdWords campagnes. Het is namelijk effectief, betaalbaar en breed inzetbaar. Zelfs het kleinste bedrijf kan een effectieve campagne opzetten.
Voordelen SEA
– Hoogst mogelijke posities, advertenties staan boven de gratis resultaten
– Effectief op korte termijn
– Betaal alleen per bezoeker
Nadelen SEA
– Voor optimaal resultaat heeft u kennis van SEA nodig
– Zonder kennis is vaak het budget snel op
Het opzetten van een online marketingcampagne vereist de nodige kennis van zaken. In de marketingwereld is het lastig om als bedrijf up-to-date te zijn van de laatste ontwikkelingen. Door een samenwerking met een marketingbureau bent u verzekerd van de actuele kennis die nodig is om voorop te lopen. Eén van de krachten van online marketing is het meetbaar maken van de resultaten. Op deze manier is het mogelijk om de gebruikte communicatiemiddelen te beoordelen op wat ze daadwerkelijk opleveren.
Online marketing heeft veel voordelen, met conversiemeeting is het mogelijk om de online resultaten makkelijk te meten. Online is het mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken. Het sluit dus goed aan bij de trend van personalisatie. Online adverteren is ook nog eens goedkoper.
Bent u benieuwd naar wat online marketing voor uw bedrijf kan doen? Maak dan gebruik van een vrijblijvende review of vraag een gratis offerte aan.