Bij online marketing gaat het om alle vormen van het in de markt zetten van producen of diensten met behulp van het internet. Het omvat zoekmachine optimalisatie, zoekmachine marketing en zoekmachine adverteren.
Het bovenstaande lijstje is nog maar een selectie van de mogelijkheden. De ontwikkelingen gaan snel en er worden elk jaar nieuwe manieren bedacht om internet in te zetten voor promotie, distributie en verkoop.
Doelen van online marketing zijn verschillend, zo zijn er bedrijven die graag naamsbekendheid opbouwen, maar ook bedrijven die hun klantenloyaliteit willen versterken, bezoekers willen generen of meer verkopen willen realiseren. Doordat er een verschuiving in media consumptie plaatsvindt, wordt internet ook een steeds belangrijker medium om producten onder de aandacht te brengen.
Zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd staat voor Search Engine Optimization. Dit houdt in dat u uw website verbetert, zodat u beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. U kunt SEO inzetten om een hogere positie in Google te bemachtigen. Hiermee zorgt u voor meer bezoekers die klant worden of contactinformatie bij u achterlaten.
Wanneer andere websites linken naar uw website, heeft dit een positief effect op uw positie in zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant uw website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. Hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter uw relevantie volgens Google. Het zoeken van relevante links die verwijzen naar uw website noemen we linkbuilding.
Zoekmachine adverteren ook wel SEA genoemd staat voor Search Engine Advertising. Hiermee wordt het inkopen van advertentieruimte bedoelt. De advertentie ruimte is te vinden boven en onder de organische zoekresultaten. Door in een veiling te bieden op zoektermen bepaalt u de klikprijs, er wordt afgerekend per klik. Hierbij is een maximum dag budget in te stellen.